Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub detaliczny, musisz gdzieś magazynować swój towar. Początkowo nowo powstałe sklepy internetowe wykorzystują do składowania produktów swoją przestrzeń biurową (a nawet piwnicę czy garaż). Chociaż takie rozwiązanie jest proste i tanie, nie sprawdzi się na dłuższą metę. Prędzej czy później trzeba będzie znaleźć magazyn na towar. Tutaj istnieją dwie opcje. Możesz wynająć własną przestrzeń magazynową lub zdecydować się na outsourcing przechowywania produktów do firmy obsługującej zamówienia. Jakie są zalety i wady obu tych rozwiązań?
Nowe sklepy zazwyczaj decydują się na przechowywanie swoich produktów we własnych, wynajętych magazynach. Z wielu perspektyw to rozsądny wybór. W tym artykule znajdziesz jednak kilka przydatnych informacji, które pomogą ci zrozumieć różnicę między magazynowaniem wewnętrznym a usługami innych firm. Dzięki temu zdecydujesz, który wariant najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Prowadzenie własnego magazynu
Zawsze wygląda to w ten sam sposób: decydujesz się na założenie firmy handlowej/sklepu internetowego i wynajmujesz magazyn do przechowywania towaru. Takie podejście ma wiele zalet. Po pierwsze, dzięki własnemu magazynowi masz wszystko pod kontrolą. W zależności od budżetu, możesz znaleźć magazyn, który w pełni spełni Twoje potrzeby i oczekiwania. Może znajdować się w pobliżu Twojego biura lub domu i mieć wszystkie potrzebne funkcje, np. miejsce do przechowywania i parkowania oraz dodatkowe urządzenia do załadunku, organizacji i pakowania paczek. Możesz organizować w nim produkty i stanowiska pakowania jak sobie zażyczysz.
Istnieje jednak druga strona medalu. Prowadzenie własnego magazynu jest czasochłonne i trudne, jeśli nie masz koniecznego doświadczenia. Potrzebujesz przynajmniej podstawowej wiedzy logistycznej, żeby wszystko sprawnie zorganizować. Im więcej masz towarów, tym trudniej je śledzić. Prędzej, czy później będziesz potrzebował zaawansowanego systemu ERP lub WMS, który pomoże Ci monitorować wszystko, co dzieje się w magazynie. Ponadto musisz zatrudnić co najmniej dwóch magazynierów. Pamiętaj jednak, że okresy wzmożonego ruchu, takie jak szczyt sezonu czy święta, mogą wymagać dodatkowej siły roboczej, która prawdopodobnie nie byłaby potrzebna w ciągu roku. Gdy spojrzysz na to z szerszej perspektywy, może się okazać, że prowadzenie magazynu wcale nie jest takie tanie. Do tego jest to praca na pełen etat, co oznacza, że nie zostanie Ci wystarczająco dużo czasu na rozwój sprzedaży.
Na szczęście, to nie jest jedyne wyjście. Możesz zdecydować się na outsourcing i rozpocząć współpracę z firmą 3PL (third-party logistics – logistyka zewnętrzna), która prowadzi centrum obsługi zamówień.
Obsługa zamówień Twojego sklepu
Obsługa zamówień to usługa polegająca na outsourcingu wszystkich procesów logistycznych. Oznacza to, że centrum logistyczne, z którym współpracujesz, zajmuje się:
- przechowywaniem produktów,
- zbieraniem i pakowaniem zamówień,
- wysyłaniem paczek do klientów,
- odbiorem zwrotów i reklamacji.
Wszystkie te zadania wykonują za Ciebie! Dzięki temu nie potrzebujesz osobnego magazynu (ani pracowników magazynowych) – centrum obsługi zamówień udostępni ci swoją przestrzeń magazynową (która zazwyczaj jest najwyższej klasy). Tak naprawdę, to musisz jedynie poinformować sprzedawców i dystrybutorów o nowej lokalizacji magazynu. Reszta jest w rękach Centrum Obsługi Zamówień.
Ponadto niektóre centra logistyczne oferują swoim klientom także wysyłki za granicę. Współpraca z taką firmą niesie ze sobą wiele korzyści:
- Zyskujesz szybki i natychmiastowy dostęp do rynków zagranicznych.
- Twój sklep może korzystać z preferowanych lokalnych przewoźników z atrakcyjnym cennikiem wysyłek.
- Możesz w pełni wykorzystać wiedzę swojego partnera na temat danego rynku, co oznacza, że Twoja firma może łatwo zdobyć nowych odbiorców docelowych i łatwo zwiększyć sprzedaż.
Centra realizacyjne zapewniają dostęp do systemu zarządzania magazynem, dzięki czemu możesz szybko sprawdzić, co się dzieje z Twoimi zamówieniami. A ponieważ centra logistyczne specjalizują się w magazynowaniu i wysyłce dużych ilości produktów, mają wszystkie procedury i procesy już dopracowane. Co więcej, dzięki temu, że centra logistyczne wysyłają tysiące paczek miesięcznie z jednego miejsca, korzystają ze znacznie bardziej atrakcyjnych cenników firm kurierskich, dzięki czemu na każdej przesyłce oszczędzasz pieniądze.
Dzięki odpowiedniemu centrum realizacji zamówień twój sklep internetowy może wysyłać więcej zamówień niż kiedykolwiek wcześniej, nawet podczas okresów nagłych wzrostów sprzedaży, takich jak Czarny Piątek czy Boże Narodzenie.
Czy takie rozwiązanie ma jakieś minusy? Musisz mieć świadomość, że od teraz wszystkie procesy logistyczne w Twoim sklepie są tylko tak dobre, jak Twój partner 3PL. Podczas pracy z centrum logistycznym, nie wysyłasz już przesyłek wewnętrznie. Cały proces jest teraz w rękach swojego partnera logistycznego. Dlatego staranny wybór swojego przyszłego centrum obsługi zamówień jest tak ważny. Warto znaleźć takie, któremu możesz zaufać. Przeprowadź rozeznanie, porównaj dostępne oferty i podejmij świadomą decyzję o wyborze modelu magazynowania.