Kiedy myślisz o uruchomieniu biznesu e-commerce, masz do wyboru kilka opcji, przede wszystkim dotyczących modeli sprzedaży i logistyki. Obecnie sklepy internetowe często działają w modelu dropshippingu. Inne decydują się na fulfillment. W tym artykule zamierzamy porównać te dwa modele. Co powinieneś o nich wiedzieć?
Tak, wiemy, że nie można porównywać bezpośrednio fulfillmentu i dropshippingu. Pierwszy z nich to model czysto logistyczny, podczas gdy drugi dotyczy strategii sprzedaży. Jednak, jak wkrótce sam się przekonasz, zarówno fulfillment, jak i dropshipping mają ze sobą wiele wspólnego! Przejdźmy więc do rzeczy.
Co powinieneś wiedzieć o dropshippingu?
Dropshipping to popularny model biznesowy w e-commerce. Jedną z jego wielkich zalet jest to, że pozwala na szybkie rozpoczęcie działalności bez dużych inwestycji. Tak naprawdę, wszystko czego potrzebujesz to strona internetowa ze sklepem internetowym. W tym modelu, Twój sklep sprzedaje produkty, których nie masz fizycznie w swoim magazynie. Jak to jest możliwe? Kiedy klient składa zamówienie, Ty kierujesz je do swojego dostawcy/dystrybutora, a on odpowiada za wysyłkę do klienta. Innymi słowy, Twój sklep odgrywa rolę pośrednika.
Jakie są zalety takiego podejścia do biznesu e-commerce?
- Nie musisz prowadzić lub wynajmować magazynu
- Nie potrzebujesz dużych środków finansowych, aby rozpocząć sprzedaż produktów
- I wreszcie, nie musisz się martwić o logistykę
Wszystko jest w rękach Twojego partnera. Z drugiej strony, oznacza to, że jesteś w pełni zależny od swojego sprzedawcy(ów). Jeśli nie mają produktu w swoich zapasach, nie możesz wysłać paczki. Jeśli stracą oni płynność finansową i nie będą w stanie realizować zamówień, Twój biznes automatycznie również stanie się niestabilny.
Jeśli zainteresował Cię dropshipping ze względu na jego zalety, pomyśl również o realizacji zamówień. Co prawda, ten model wymaga więcej pracy z Twojej strony, ale jest bardziej niezawodny z wielu punktów widzenia.
Rozważ fulfillment dla swojego sklepu internetowego
Fulfillment to model logistyczny oparty ściśle na outsourcingu. W tym przypadku współpracujesz z zewnętrznym centrum fulfillmentowym (często nazywanym centrum logistycznym), które zajmuje się logistyką w Twoim imieniu. Co to oznacza w praktyce?
- Nie musisz prowadzić ani wynajmować magazynu. Zazwyczaj fulfillment center zapewniają swoim klientom niezbędną przestrzeń do przechowywania ich produktów.
- Nie musisz martwić się o logistykę. Centrum fulfillmentowe automatycznie zbiera zamówienia z Twojego sklepu (poprzez system zarządzania magazynem zintegrowany z platformą e-commerce) i wysyła paczki do klientów.
- Często centra realizacji zajmują się nawet zwrotami i reklamacjami w imieniu swoich klientów.
- Centra fulfillmentowe oferują najszybszy i najkrótszy sposób dotarcia do zagranicznych klientów. Firmy takie jak Frisbo oferują transgraniczną realizację zamówień i wspierają klientów w wysyłce ich produktów na całym świecie. W rezultacie, możesz łatwo skalować swój biznes bez potrzeby inwestowania znacznych zasobów.
Kiedy zlecasz logistykę firmie 3PL (third-party logistics), możesz niemal zapomnieć o logistyce i skupić się na rozwijaniu biznesu. Wszystko, co dzieje się offline, jest w rękach Twojego partnera logistycznego. Oczywiście, ten model wymaga więcej wysiłku niż dropshipping. Na przykład, musisz dbać o swoje zapasy i utrzymywać łańcuch dostaw pod kontrolą, aby obsługiwać klientów bez opóźnień i błędów. W końcu produkty, które sprzedajesz, muszą być fizycznie dostępne w Twoim magazynie (nawet jeśli jest to magazyn zewnętrzny zapewniony przez centrum logistyczne).
Jak widzisz, chociaż dropshipping i fulfillment to dwie różne rzeczy, zalety obu modeli są dość podobne. Czy to oznacza, że jeden z nich jest lepszy od drugiego? W żadnym wypadku! Oba te modele mają pewne istotne korzyści, a wszystko zależy od Twojego modelu biznesowego. Dowiedz się więcej o strategii biznesowej e-commerce i wybierz opcję, która najlepiej pasuje do Twoich potrzeb i wizji.