Chociaż centra dystrybucji i centra fulfillment pełnią podobną rolę w łańcuchu dostaw, istnieją między nimi pewne istotne różnice. W tym artykule przyjrzymy się tym różnicom i porównamy centra dystrybucji z centrami fulfillment. Pomoże Ci to zdecydować, które z nich jest niezbędne dla Twojego e-commerce lub handlu detalicznego.
Najpierw porozmawiajmy o centrach dystrybucyjnych. Odgrywają one kluczową rolę w każdym transgranicznym łańcuchu dostaw.
Czym są centra dystrybucyjne?
Podstawową rolą centrum dystrybucyjnego jest służenie jako węzeł tranzytowy dla produktów w łańcuchu dostaw. W wielu przypadkach w centrach dystrybucyjnych zmienia się sposób transportu. Użyjmy prostego przykładu. Działasz w Stanach Zjednoczonych i otrzymujesz produkty z Chin. Początkowo zamówione przez Ciebie produkty transportowane są drogą morską do centrum dystrybucyjnego zlokalizowanego w jednym z nadmorskich miasteczek w USA. Tam Twoje produkty są rozładowywane i wysyłane drogą lądową bezpośrednio do Twojej lokalizacji (do Twojej siedziby lub magazynu).
To prawda, w niektórych przypadkach centra dystrybucyjne mogą również pełnić funkcję magazynów. Większość centrów dystrybucyjnych posiada doki załadunkowe, rozległą powierzchnię magazynową i sekcję wysyłkową, ale ich podstawową rolą jest ułatwienie tranzytu i przemieszczanie towarów (a nie ich przechowywanie) w efektywny sposób. Co więcej, centra dystrybucyjne zazwyczaj nie wysyłają produktów bezpośrednio do klientów końcowych. To rola centrum fulfillment.
Czym są centra fulfillment?
Kiedy mówimy o fulfillment, koncepcja jest nieco inna. Centra fulfillment, często nazywane centrami realizacji, pomagają firmom handlu detalicznego i e-commerce przechowywać towary i wysyłać je bezpośrednio do klientów. Mówiąc najprościej, można myśleć o centrach fulfillment jako o zaawansowanych magazynach o znacznie szerszym zakresie usług. Są znacznie bardziej zorientowane na klienta i często zajmują się również zwrotami i reklamacjami. Wiele centrów fulfillment oferuje wysyłkę transgraniczną, umożliwiając swoim klientom podbijanie rynków zagranicznych bez dodatkowych inwestycji finansowych.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy i nie chcesz wynajmować magazynu (a także zajmować się logistyką na własną rękę), możesz zdecydować się na współpracę z zewnętrznym centrum fulfillment i zlecić mu wszystkie procesy logistyczne. W tym przypadku centrum fulfillment (należące do zewnętrznej firmy logistycznej) odpowiada za:
- Odbieranie produktów od dystrybutorów i hurtowni
- Przechowywanie ich w wyznaczonym do tego miejscu
- Odbieranie i pakowanie produktów w trakcie przepływu zamówień (w tym zabezpieczanie paczek, drukowanie listów przewozowych itp.)
- Wysyłkę przesyłek bezpośrednio do Twoich klientów, zarówno w kraju jak i za granicą (centra fulfillment współpracują bezpośrednio z lokalnymi i międzynarodowymi kurierami oraz innymi przewoźnikami odpowiedzialnymi za tzw. ostatni etap dostawy)
Jeśli zarządzasz transgranicznym łańcuchem dostaw, produkty są najpierw wysyłane do centrum dystrybucji, a następnie do Twojego magazynu lub centrum fulfillment.
Centra dystrybucyjne a centra fulfillment: które wybrać?
Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. I to prawda, w transgranicznych łańcuchach dostaw zazwyczaj znajdują się zarówno centra dystrybucji, jak i centra fulfillment. Wszystko zależy jednak od wielu czynników, m.in.:
- Modelu biznesowego
- Złożoności Twojego łańcucha dostaw
- Czasu realizacji Twoich produktów
- Twojego budżetu
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli działasz w branży e-commerce i chcesz zaoszczędzić czas i pieniądze, wybierz centrum fulfillment. W ten sposób możesz uprościć i skrócić łańcuch dostaw oraz szybko wysyłać produkty do klientów. Twoi dostawcy wysyłać będą produkty bezpośrednio do Twojego centrum fulfillment. Z drugiej strony, jeśli prowadzisz dojrzałą firmę handlową z całą siecią sklepów stacjonarnych, centra dystrybucyjne wydają się koniecznością. Dokładnie przeanalizuj swoją sytuację, porównaj wszystkie zalety i wady obu rozwiązań i podejmij świadomą decyzję.